10/24/2023

Как задлъжнелият с 200% Созопол излезе на печалба. Интервю с кмета Тихомир Янакиев

В новия епизод на подкаста на OFFNews „Ако стана кмет“ Владимир Йончев разговаря с Тихомир Янакиев - настоящия кмет на Община Созопол. Янакиев участва в местните избори и тази година като кандидат, издигнат от партиите БСП, МИР и "Български глас" и подкрепен от коалицията ПП-ДБ.

Г-н Янакиев, предполагам, че Созопол изглежда много различен през очите на туристите и през очите на хората, които живеят постоянно та. Еднакви ли са интересите на летовниците и на местните хора, които ще гласуват за Вас?

- Созопол, с оглед на това, че има силно изразен сезонен характер по отношение на бизнес дейностите, е доста по-труден за управление град от гледна точка на организацията на трудовата дейност. Ако някой иска да опознае същността на града и да вникне в нашия начин на живот, той трябва да изживее поне една година при нас. Тогава той би могъл да разбере каква е нашата битност и какви хора сме ние.

Можете ли да се съгласите с твърдението, че софиянците искат дива природа, докато местните искат да построят нещо, което да им носи доход?

- Не, ние, местните, искаме да се запази природата. Не сме настроени така, че да искаме цялото крайбрежие да бъде застроено до степен, в която да отвращава и летовниците, и местните.

Вашият предшественик привлече вниманието на цяла България с казус, който завърши със съдебно дело. Какво наследство поехте и какво наследство оставяте?

- Ще си позволя да кажа само няколко цифри. Към 2019 година размерът на общите дългове на Община Созопол възлизаха на стойност 28 млн. Близо 22 млн. от тях представляваха синдикиран заем към "Булбанк" и ЦКБ. 1,8 млн. лева се дължаха по Закона за управление на отпадъците (ЗУО) по чл. 60 и чл. 64. Всеки един тон отпадък, който се депонира в съответното регионално депо, се таксува със съответна такса, която се заплаща към РИОСВ. Тези пари не потъват там, защото после могат да се използват по различни проекти, които касаят дейностите по сметопочистване - извозване, депониране и т.н. В размер на 3,6 млн лв. бяха неразплатените задължения към контрагенти. Почти 900 000 лева задължения Созопол имаше към фирмата, която сметопочиства. 350 000 лева дължахме на фирмата, която изгради енергоспестяващо осветление на стойност 4,5 млн. лева. Разбирайте, само стълбовете и лампите. Трасетата не бяха подменени. Част от кредита беше изтеглен, за да се плати именно на нея, но се оказа, че не всичко е било разплатено. Аз имах "честта" да им изплатя последните 350 000 лева. От подобни дейности - извършени и неплатени - имаше формирани задължения в размер на почти 3,8 млн. лв. Собствените приходи, от друга страна, бяха спаднали почти до 14 млн. лв. Имахме съотношение между приходната част и дълговото бреме 1:2. Чудя се как банките изобщо са взели решение да кредитират подобен субект.

Този дълг е бил изтеглен, за да се направят няколко неща. Едно от тях е автогарата, която все още нямаме. Той беше пренасочен към други дейности. Например, да се разплати стадионът. Той струваше почти 16 млн. лв. на данъкоплатците - жителите на Община Созопол, беше изграден с общински средства. Сега, 4 години по-късно, ние нямаме неразплатени задължения, имаме 17 млн. лева дългове и около 20 млн. лв собствени приходи. Обърнахме пирамидата, тенденцията е много добра, поставили сме стабилна финансова основа и гледаме по-смело в бъдещето.

Според Вас кои са големите проблеми на Община Созопол, проблемите, които занимават местните жители?

- Проблемите са няколко и ние сме работили за тяхното разрешаване. Един от тях е проблемът с паркирането. Мястото в Созопол е прекалено малко в сравнение с леговата база. Невъзможно е да се осигури паркомясто за всяко "легло". Ние осъзнаваме това и, все пак, не спираме да работим за решаването на проблема с паркирането. Когато станах кмет, аз върнах под управлението на общината всички паркингив града, които са общински. От дейност "транспорт" през 2019 г.имахме 200 000 лв. приходи, включително - паркоместата и платените абонаменти. Дивидентът от едно публично-частно партньорство на Община Созопол и една частна фирма беше на стойност 16 млн. лв. за общината. Тази година от цялата дейност "транспорт" - паркоместата, новите абонаменти, новите улици, разширението на паркингите - получихме 1,3 млн. лв приходи, като чистата печалба е почти 1 милион. Това беше едно от нещата, които направихме, за да можем да стабилизираме финансово общината, защото нямаше как да продължим постарому.

Тази година ще бъде открит нов паркинг на ул. "Люлин" с около 40 паркоместа. Имаме проект и за "Боруна" (носа на Новия град) - последното незастроено място. Бях подложен на много сериозен натиск да предложа на Общинския съвет продажбата на това място. Устоях, защото вярвам, че тези места в Созопол трябва да останат общинска собственост и да се експлоатират по правилния начин. Не е редно те да се разпродават и застрояват с хотели, защото мисля, че имаме достатъчно хотели на територията на града.

Защо в България няма морски транспорт?

- Това е едно от нещата, които сме заложили в нашата програма, и аз ще работя в тази посока. В условията на криза не можехме да се ползваме от европейското финансиране. Въпреки това, успяхме да спечелим проект по време на стария програмен период 2014-2020 г. По този проект ремонтираме пристанището в град Созопол - т. нар. рибарска лодкостоянка. Според мен пречка пред морския транспорт е кратката сезонност в България, която спира много бизнес начинания. Работните дни са между 40 и 50 и така се обезсмисля инвестицията. Това е причината и да важи принципът: "Ден година храни", а хората се оплакват от високите цени на храната, дрехите и атракциите. В тази връзка, общината се стреми да разшири крилата на сезона. Например, искаме да направим септември "месец на културата". Планираме целият месец да бъде много наситен със събития и да задържим туристите и през септември. Тогава, когато можем да осигурим постоянен туристически поток в над 3 месеца от годината, нещата ще бъдат различни.

Свързвате ли побоя над кандидата за кмет на едно от големите созополски села - Зидарово с предстоящите избори?

- Вярвам в работата на правоохранителните органи и смятам, че те трябва да бъдат оставени да си свършат работата. Те трябва да ни кажат за какво иде реч. Искрено се надявам това, което се е случило, да няма връзка с изборите, които предстоят.

Често се случва преди избори малките градове около морето да бъдат атакувани от новорегистрирани хора, които се заселват внезапно. Има ли сега в Созопол много новорегистрирани жители?

- Да, има новорегистрирани хора в цялата община. Според мен обаче те не би следвало да представляват определящ фактор за резултатите от изборите тук. В последните месеци от моя мандат предизвиках проверки заедно с полицията и Областната управа. Там, където бяха установени нередности, бяха направени дерегистрации.

Какви са очакванията Ви за протичането на самия изборен ден?

- Напрежението ескалира. По мой адрес предходната седмица в жълти медии бяха писани най-различни "пикантерии". Чиста проба лъжи. По-късно се случи побоят над Христо в с. Зидарово. Всички тези неща някак градират. Не ми се иска да вярвам, че са свързани с изборите, но животът ме е научил, че не се случват случайни неща. Цялата ни кампания е изградена на позитивна основа, не възнамеряваме да променяме поведението си непосредствено преди изборите.

Чисто ли е морето при Созопол?

- Морето е чисто и много ми се иска да се сложи край на спекулациите по въпроса. Не може срещу българското Черноморие да превежда такава масирана целенасочена кампания, която да се подкрепя и от медиите. Морето е чисто. В Созопол има лаборатория на БАН. Непрекъснато се вземат проби и те показват, че водата е чиста. Въпреки аварията в Каховка, пробите ни тази година бяха най-чистите от 5 години насам.

С кой морски град се сравнява Созопол?

- Що се отнася до Созопол, сравнението винаги е правено с Несебър. Искрено се радвам на хората от Несебър, защото и техния град се развива много добре. Храна и преживявания в Созопол има за всеки джоб и всеки турист. Имаме много богата култура - ние сме град на над 2600 години. Имаме и прекрасен археологически музей. Туристическият продукт не е само храна и евтина, или скъпа квартира.

Цялото интервю изгледайте във видеото и не забравяйте да се абонирате за канала на OFFNews в YouTube.

https://offnews.bg/interviu/kak-zadlazhneliat-s-200-sozopol-izleze-na-pechalba-interviu-s-kmeta-811069.html

Последно от нашият блог