fbpx

Сподели

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

ПП МИР: Проблемите с тол таксите далеч не са приключили

България се нуждае от задължителен мониторинг на прилагането на тол системата и таксите, които се събират. За това настоява Политическа партия МИР в позиция, разпространена днес. Според партията таксите трябва да се актуализират само след анализ на състоянието на пътищата, след съгласуване с превозвачите и  задължително да отговарят на българската действителност. Оттам искат всички събрани средства от тол таксите да се изразходват целево за подобряването на транспортната инфраструкрура и изграждането на нова. ПП МИР предлага всяка година да бъдат публично обсъждани кои конкретни пътни участъци ще бъдат изградени и ремонтирани от събраните средства от таксите и винетките.

„Приходите от тол ситемата ще са в размер на 450 млн. лв. годишно, а по предварителен анализ са необходими два пъти повече за поддържането на пътната инфраструктура и изграждането на нова такава”. Това заяви председателят на партията инж.Симеон Славчев. Той обясни, че това е причината от ПП МИР да държат да има пълна публичност на целия процес и как и къде точно се изразходват средствата. „Налага се инвестирането на тези средства дасе приотизира”, каза Славчев. „България остава най-бедната държава в Европа и всяка политика, в това число и въвеждането на тол таксите и техните размери, трябва да бъде направена в един балансиран и устойчив модел на тол системата, така че тя да изпълни своята основна цел – да се поддържа и изгради транспортната инфраструкрура в страната”, беше категоричен лидерът на ПП МИР.

Партията предлага да се направи сравнителен анализ за лицензите, таксите и други средства, които се заплащат при автомобилни и железопътни превози. Понижените тол такси и обхват на таксуването са пореден шамар в лицето на железопътния сектор, който продължава да заплаща изключително високи такси, смятат от ПП МИР. Оттам настояват да се намалят таксите за достъп и ползване на железопътната инфраструктура. Така ще се избегне различно третиране на шосейния спрямо железопътния транспорт в България от страна на правителството и ще се стимулира ползването на железопътния транспорт, който е и екологичен.

 

 

ПОЗИЦИЯ НА ПП МИР

Във връзка с тол таксите

 

За да може да се създаде ефективен модел на финансиране на пътния сектор в България, е необходимо да бъде въведена тол системата, но тя трябва да бъде справедлива. Това означава тол таксите да са адекватни за българския пазар и транспорт от една страна и да са адекватни към състоянието на пътната мрежа в страната от друга страна. Именно затова е необходимо да се направи плавен преход, който да гарантира, че няма да има шок на транспортния пазар и успоредно с това да се даде глътка въздух за българските превозвачи на вътрешния пазар, тъй като България е и транзитна държава.

След като в петък превозвачите се срещнаха с премиера Бойко Борисов и успяха да „убедят“ правителството, че трябва да се намали размерът на тол таксите, както и нейният обхват, предвиденият протест на 13 януари беше отменен и стана ясно, че официалният старт на тол системата е 1 март.

Според нашите данни, след промяната в първоначалния обхват на тол системата очакваното максимално поскъпване на основните хранителни стоки е в рамките на 1-2% или до 2 ст. за кг/л при брашното, хляба, прясното и киселото мляко. Повишението на цените на автобусните билети, при положение че превозвачите прехвърлят изцяло разходите си върху крайните потребители, би следвало да е между 5 и 96 стотинки.

На този етап превозвачите и правителство стигнаха до консенсус, като се договориха за тримесечен тестов период на тол системата от 1 март. Според техните договорености, ще бъде намален обхватът на тол системата и утвърдените за момента тарифи.

С 40% се редуцира платената пътна мрежа на тол системата, която ще ползват собствениците на тежкотоварни превозни средства, първоначалните такси са намалени с близо 50%, системата ще заработи с нови, предложени по време на срещата от превозвачите по-ниски цени. Така тол таксите са средно 40% по-ниски спрямо приетите официално от кабинета на 18 декември 2019 г. Автобусните превозвачи също са договорили по-ниски тол тарифи.

За да бъде тол системата ефективна и справедлива ПП МИР предлага да се въведе задължително мониторинг на прилагането на тол системата и таксите, които се събират. По този начин, след анализ и на състоянието на пътищата, да се актуализират таксите, но те да бъдат съгласувани с превозвачите и да отговарят на българската действителност. Също така, всички събрани средства от тол таксите да се изразходват целево за подобряването на транспортната инфраструкрура и изграждането на нова.

ПП МИР предлага всяка година да бъдат публично обсъждани кои конкретни пътни участъци ще бъдат изградени и ремонтирани от събраните средства от таксите и винетките.

ПП МИР предлага също така да се разработи Национална транспортна схема за пътническите превози и призовава за постоянен диалог между правителството, превозвачите и всички заинтересовани страни.

ПП МИР настоява да се изяснят и въпросите, които все още остават неразрешени, като например: каква ще е стойността на таксите, заплащани от чуждестранни физически лица и фирми при превози в страната и транзит.

България остава най-бедната държава в Европа и всяка политика в това число и въвеждането на тол таксите и техните размери трябва да бъде направено в един балансиран и устойчив модел на тол системата, така че тя да изпълни своята основна цел – да се поддържа и изгради транспортната инфраструкрура в България.

ПП МИР предлага да се направи сравнителен анализ за лицензите, таксите и др. които се заплащат при автомобилни и железопътни превози. Пакетът Макрон предвижда 30% увеличение на жп превозите, заради изчерпан капацитет на автомобилните магистрали.

Понижените тол такси и обхват на таксуването са пореден шамар в лицето на железопътния сектор, който продължава да заплаща изключително високи такси. ПП МИР настоява да се намалят таксите за достъп и ползване на железопътната инфраструктура. Така ще се избегне различно третиране на шосейния спрямо железопътния транспорт в България от страна на правителството и ще се стимулира ползването на железопътния транспорт, които е и екологичен.

 

Остави коментар

ПОЛИТИЧЕСКА ПАРТИЯ МИР © 2019 All rights reserved